Laatst was ik op de prijsuitreiking van de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015. De prijs die gebaseerd is op waarderingen op zorgkaart Nederland. Dit zijn waarderingen van de patiënt voor de patiënt. De prijs is tot stand gekomen door naar de volgende onderwerpen te kijken: afspraken, accommodatie, medewerkers, luisteren, informatie en behandeling. Er moesten minimaal 100 waarderingen gegeven zijn om in aanmerking te komen voor de prijs.

Mijn nieuwsgierigheid ging vooral uit naar de prijsuitreiking voor het beste ziekenhuis en de beste zorgverlener. In de afgelopen jaren heb ik genoeg ziekenhuizen van binnen mogen bekijken en met genoeg zorgprofessionals mogen spreken, dus ik was super nieuwsgierig wat andere patiënten daarvan vonden. De sheet van de powerpoint verscheen met de genomineerde ziekenhuizen: Deventer ziekenhuis, Meander medisch centrum, Slingeland ziekenhuis, Spaarne gasthuis, OlVG, St. Jans Gasthuis Weert, Streekziekenhuis Koningin Beatrix, Maxima medisch centrum, ziekenhuis St. Jansdal en het Rijnstate. Herkent u er eentje van? Het was voor mij goed zoeken want ik herkende er niet direct één, na een tweede grondige blik herkende ik het OLVG en het Rijnstate. Toch erg opvallend dat er weinig ‘grote ziekenhuizen’ tussenstaan. Hoe zou dat komen? Uiteindelijk ging het Deventer Ziekenhuis er vandoor met de prijs voor het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van 2015. Chapeau!

De top drie van zorgverleners bestond uit een cardioloog, kaakchirurg en een neurochirurg. De cardioloog ging er uiteindelijk met de prijs vandoor. Ook hier viel mij op dat er niet één kinderarts tussen stond. Hoe zou dat komen? Kinderen zijn wellicht niet in staat om referenties te schrijven? Hun ouders wel, toch? Schetst deze prijs dan wel een goede weergave van de werkelijkheid?

In de pauze ging ik op missie om de neurochirurg te feliciteren en ook direct de case van onze zoon voor te leggen. Hij ging daar uiterst kundig mee om en nam alle tijd voor mij. Erg bijzonder en ik waardeerde dat enorm! Hij gaf ook aan dat hij met name gespecialiseerd was in het verhelpen van hernia’s. Hierdoor kwamen we toch dicht in de buurt van mijn aanname dat deze referenties wellicht door met name ‘het oudere’ publiek wordt ingevuld?

Tijdens de presentatie werd er ook stilgestaan bij de drie belangrijkste wensen van de patiënt. Erg interessant! Er kwamen verschillende mensen aan bod en hun onderwerpen werden gecategoriseerd in drie wensen:

Wens 1: Ik wil zelf bepalen welke zorg ik ontvang – eigen regie (eigen verantwoordelijkheid, zelf kiezen, eigen inbreng, zelfmanagement, zelf bepalen)

Wens 2: Ik wil informatie over de zorg die ik krijg (wat gaat er gebeuren, wat gaan ze doen, wat kan ik vragen, kan ik zelf meelezen in het dossier?)

Wens 3: Ik wil gezien en gehoord worden (vertrouwen, aansluiting, luisteren, eerlijk, out of the box denken, langdurige relatie met elkaar aangaan, serieus genomen worden)

Deze wensen komen zeker overeen met mijn eigen ervaringen en de ervaringen van de ouders die ik in de loop der tijd heb gesproken.

Ik ga nu snel naar de website toe om mijn ervaringen in te vullen in de hoop dat er volgend jaar een kinderarts tussen staat of wie weet een kinderziekenhuis 😉

Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015

Eén gedachte over “Patiëntvriendelijkheidsprijs 2015

  • 31 december 2015 om 17:04
    Permalink

    Even heel good stukje Eva. Kinderen kunnen niet kiezen. En helemaal geen commentaar geven. Daarom zijn ze ook bijzondere cliënten in een ziekenhuis. Hun ouders zien veel maar niet alles, ze zijn niet overal bij. Het is de verantwoordelijkheid van artsen en verpleegkundigen om hier goed mee om te gaan. Helaas gaat het in de communicatie nog wel eens mis. Dat vind ik een heel belangrijk item om tot een waardering te komen, je kunt nog zo kundig zijn maar als de communicatie niet klopt dat scoor je onvoldoende.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Hajeha Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *